fbpx

Finnes det vitaminer og mineraler som kan hjelpe mot hodepine?

Publisert av Laila Mathisen den

B-vitamin

Riboflavin (Vitamin B2) kan redusere migrene noe, har studier vist. Men her kan det være en utfordring med dosering; for effekten kom ved en dose på 400mg daglig, og her i Norge selges ikke så store doser.

Kobalamin (Vitamin B12) er viktig for hjernen og nervesystemet, men det er ikke funnet noen direkte link til migrene.

D-vitamin

Pasienter med kronisk hodepinesykdom har oftere et lavere nivå av D-vitamin enn den øvrige befolkningen, har studier vist. Sjekk gjerne D-vitaminnivået ditt hos legen, og ta et tilskudd hvis du har lavt nivå.

Magnesium

Magnesium har vist effekt mot migrene og mot hodepine i studier. Det kan derfor være fint å teste det i en periode på tre måneder for å se om det kan hjelpe deg. Dosen som ga effekt i studiene var 600mg, og magnesiumet som ble testet var av typen Citrat. (Andre typer kan også godt fungere)
Det er dessverre ikke mulig å måle magnesiumnivået i kroppen.

Snakk med legen om kosttilskudd
Vi anbefaler at du alltid snakker med legen din før du starter på et nytt kosttilskudd. Det er for å sikre at du ikke tar noe som er uforenlig med din helsetilstand, eller har en uheldig påvirkning av andre medisiner du bruker.

Legen svarer på spørsmål om magnesium mot hodepine

Dr. Tine Poole svarer

Legen svarer på spørsmål om vitaminer og hodepine

Dr. Aud Nome Dueland svarer