fbpx

Migrene og fysisk aktivitet

Publisert av Laila Mathisen den

Fysisk aktivitet kan forebygge migrene. Men når mange av oss samtidig opplever at pulsøkning trigger migreneanfall eller forverrer hodepinen, kan det være vanskelig å komme i gang med treningen.

Går det an å trene da, uten å bli verre? Kanskje klarer du ikke å unngå hodepinen 100%, særlig i starten – men det er god mulighet for å øke toleransen for fysisk aktivitet, og å bli bedre på sikt.

Start low, go slow

Da trenger du kunnskap om hvordan gå frem – og dette foredraget fra fysioterapeut Emma Varkey gir noen råd om hvordan du kan starte med fysisk aktivitet, og hvordan legge det opp.

Her er noen av rådene kort oppsummert:

  • Start low, go slow (Start med lav intensitet, og øk sakte og forsiktig)
  • Oppsøk gjerne en fysioterapeut og be om hjelp til å legge opp et migrenevennlig treningsprogram
  • Ikke tren under migreneanfall. Da er det økt sjanse for forverring av hodepinen.
  • Får du hodepine av pulsøkningen, ikke press deg, men stans på et moderat nivå. Så kan du prøve å øke intensiteten sakte for å venne deg til høyere terskel.

Innslaget starter på 15:47. Du kan spole frem ved å dra i den blå streken nederst.

På slutten av videoen svarer fysioterapeuten på deltakernes spørsmål om fysisk aktivitet og migrene.

Trening og alvorlig kronisk migrene

Noen av oss har så alvorlig kronisk migrene at det i praksis aldri er anfallsfri. Når rådene i videoen går på å unngå trening under anfall, kan det oppleves lite relevant. Da vil vi anbefale å kontakte en fysioterapeut med kunnskap om migrene, og be om treningsråd som er tilpasset spesielt for din situasjon.

Som medlem i Hodepine Norge får du rabatt hos Nemus-kjeden og hos Atlasklinikken, som selv sier at de har hodepine som prioritert satsingsområde.

Migrenetriggere

I begynnelsen av foredraget er det en noe utdatert liste over migrenetriggere. Etter direktesendingen kom det inn flere reaksjoner på dette.

Vi snakker for tiden en del om at det i mange år har vært et overfokus på triggere både i media og hos helsepersonell, og at det kan ha gitt et inntrykk av at om vi bare er litt flinkere så får vi ikke migreneanfall. Slik er det jo ikke. Migrene er en nevrologisk sykdom i hjernen som gir anfall. Det er begrenset hvor stor påvirkning den enkelte har på anfallene og vi bør bort fra et ensidig triggerfokus.

Vi ber om å fokusere på treningsrådene i denne videoen, og så har vi tatt oss av tilbakemelding til produsenten når det gjelder delen om triggere.

Kategorier: Foredrag